Per jaar belanden in Nederland 750 personenauto’s in (on)diep water. Ongeveer 50 mensen komen daarbij om het leven. De helft komt te overlijden door verdrinking, omdat de ramen en de deuren blokkeren. In de eerste vier maanden van 2012 zijn inmiddels 10 mensen verdronken, omdat hun auto in het water belandde.
Het Rescue Escape Guidance System (REGS) werkt met sensoren die in de portieren kunnen worden geplaatst. Door de optredende veranderingen in druk en de aanwezigheid van water zorgen de sensoren er automatisch voor dat de zijruiten verbrijzelen. Dit nog voordat de auto definitief zinkt. Het biedt inzittenden de gelegenheid tijdig het voertuig te verlaten en geeft hulpverleners de kans om inzittenden tijdig te bereiken. Het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) rust nog dit jaar 29 eigen auto’s uit met het systeem.
Directeur Veilig Verkeer Nederland ir. Linda van der Eijck onderschreef tijdens haar inleiding het belang voor de aandacht van de problematiek “Veilig Verkeer Nederland kijkt naar alle facetten van verkeersveiligheid waaronder gedrag, educatie, infrastructuur en vervoermiddelen. Dus ook naar technische vindingen zoals REGS die de verkeersveiligheid kunnen bevorderen. De focus van VVN ligt op het creëren van maatschappelijke betrokkenheid bij verkeersveiligheid. Daar past deze vinding goed bij.”
REGS zorgt voor een zekere vluchtweg voor inzittenden, zodra de auto te water is geraakt. Sensoren aan de binnenzijde van de portieren activeren een systeem dat de zijruiten verbrijzelt. Antoon Oosterhuis, één van de grondleggers: “Bij het systeem hoort verlichting die de inzittenden onder water altijd in de goede richting leidt, indien de auto in donker water zinkt. REGS blijft onder water werken doordat het direct op de accu is aangesloten. Want één ding staat na lang onderzoek vast: de elektronica in de portieren van de moderne auto werkt onder water niet meer.”